Event Category: Tentoonstelling

Chas Gerretsen

IN DE HOOFDROL CHAS GERRETSEN

Het Nederlands Fotomuseum presenteert vanaf 16 oktober 2021: In de hoofdrol Chas Gerretsen, de eerste overzichtstentoonstelling van Chas Gerretsen. Een wereldprimeur! Het archief van Chas Gerretsen bevindt zich sinds begin jaren negentig in het depot van het Nederlands Fotomuseum. In de tentoonstelling zal naast beroemde foto’s ook veel niet eerder getoond werk te zien zijn.


Dennis Hopper tijdens opnamen van de film ‘Apocalypse Now’, Filipijnen (1976) © Chas Gerretsen / Nederlands Fotomuseum

Charles (Chas) Gerretsen (1943) is een uitzonderlijke fotograaf. Hij werkte eind jaren zestig als oorlogsfotograaf in Vietnam en was erbij toen in 1973 de staatsgreep werd gepleegd in Chili tegen president Allende. Chas Gerretsen ontving als enige Nederlander de prestigieuze Robert Capa Gold Medal voor uitzonderlijke moed. Later vestigde Chas Gerretsen zich in Hollywood waar hij sterren als John Travolta fotografeerde. Ook was hij de setfotograaf van ‘Apocalypse Now’, het meesterwerk van Francis Coppola. In deze film vertolkt Dennis Hopper een oorlogsfotograaf, die gebaseerd is op Chas Gerretsen. In 1989 zette Chas Gerretsen een punt achter zijn carrière. Sindsdien bevaart hij de wereld op zijn boot, die nu op Grenada is aanbeland.

De fotograaf werkt zelf mee aan de tentoonstelling en is nu al bezig zijn foto’s van extra informatie te voorzien. Hij is te volgen via Twitter en Instagram.

World Press Photo

WORLD PRESS PHOTO-TENTOONSTELLING 2021

STORIES THAT MATTER

TENTOONSTELLING / VRIJDAG 15 OKTOBER T/M ZATERDAG 6 NOVEMBER 2021 

Centre Céramique is verheugd deze wereldwijd bekende expositie voor persfotografie dit jaar weer aan het publiek te mogen tonen. Ieder jaar trekt de World Press Photo-tentoonstelling, alleen al in Maastricht, rond de 10.000 bezoekers in amper drie weken tijd. 

De World Press Photo 2021-tentoonstelling is niet alleen een overzicht van de beste persfoto’s van 2020. Het is tegelijkertijd een historisch document van bijna 150 beelden die indrukwekkende verhalen vertellen over gebeurtenissen dat jaar overal ter wereld.

WORLD PRESS PHOTO 2021 – Iconisch beeld van COVID-19

 

De winnende foto is gekozen uit 74.470 beelden die ingezonden zijn door meer dan 4000 fotografen uit 130 landen. De foto laat, het kan bijna niet anders, een coronabeeld zien. Winnaar Mads Nissen fotografeerde de 85-jarige Braziliaanse Rosa die na maandenlange isolatie door het COVID-virus, eindelijk weer geknuffeld werd door haar verpleegster in een verzorgingstehuis in São Paulo.

Een van de juryleden over deze keuze: “dit iconische beeld van COVID-19 herinnert ons aan enkele van de meest buitengewone momenten van ons leven, momenten die duizenden mensen uit de hele wereld hebben meegemaakt. De foto laat kwetsbaarheid zien, geliefden, verlies, scheiding en dood, maar ook, heel belangrijk: overleven. Dat alles wordt samengebald in dit beeld. En als je lang genoeg naar de foto kijkt, zie je ook vleugels: symbolen van hoop en ontsnapping.” Fotograaf Mads Nissen won met deze foto voor de tweede keer de World Press Photo van het Jaar en viel voor de derde keer in de prijzen bij World Press Photo. 

Survivors: Faces of Life after the Holocaust

Impressie

 

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog kwamen de overlevenden van de Holocaust, als representanten van het Europese Jodendom, tevoorschijn uit de duisternis van de getto’s, dodentreinen en concentratie- en vernietigingskampen. De overlevenden vonden zichzelf terug in het harde licht van de bevrijding. Ze hadden hun dierbaren en hele wereld verloren en zaten nu zonder familie, gemeenschap of thuis.

Toch zonken de overlevenden niet weg in verdriet of wanhoop. Ze behielden hun vertrouwen in de mensheid, zochten geen wraak en wilden hun leven weer opbouwen en rehabiliteren. Ze stichtten gezinnen, speelden een belangrijke rol in de strijd voor de oprichting van de staat Israël en droegen bij aan de samenleving; in Israël en de landen waar ze zich vestigden.

De overlevenden van de Holocaust ‘kozen voor het leven’ en zijn een bewijs van de waarden van universele moraliteit en een sterk geloof in de menselijke geest. De aangrijpende herinneringen zijn voor altijd in hun lichaam en ziel geschroeid, maar de portretten onthullen tegelijkertijd ook hun hoop op een betere wereld en een nieuwe toekomst.

Martin Schoeller (München, 1968) woont en werkt in New York en behoort tot de meest prominente hedendaagse portretfotografen; met een ‘big head’ portrettechniek. Hij volgde een opleiding fotografie aan de Lette-Verein in Berlijn en was van 1993 tot 1996 assistent van Annie Leibovitz. Zijn werk is veelvuldig bekroond, opgenomen in toonaangevende collecties en gepubliceerd in magazines als Esquire, GQ, The New York Times Magazine, Rolling Stone, TIME, Vanity Fair en Vogue. Ook was Schoeller, na Richard Avedon, verbonden aan The New Yorker. De fotograaf exposeert wereldwijd in musea en op kunstbeurzen.

Fotomuseum aan het Vrijthof realiseert tentoonstellingen met maatschappelijke relevantie. Actuele onderwerpen als toenemende onverdraagzaamheid, racisme en antisemitisme sluiten hierop aan. Tijdens de  tentoonstelling ‘Survivors’ organiseert het fotografiemuseum een uitgebreid omlijstingsprogramma; ontwikkeld en uitgevoerd door jongeren die hun gedachten over deze thematiek vormgeven. Met klassieke concerten, lezingen, debatten, rondleidingen, schoolactiviteiten en satelliet-exposities van studenten fotografie uit Nederland en België.

Het fotoproject ‘Survivors’ is een samenwerking met Yad Vashem, the World Holocaust Remembrance Center. Er is ook een gelijknamig fotoboek met een voorwoord van Joachim Gauck, voormalig Bondspresident van Duitsland. Het monumentale boek is een visueel naslagwerk voor toekomstige generaties.

DIE GANZE WELT IST EINE BÜHNE!

PeggyGuggenheimStefan Moses: Peggy Guggenheim in ihrem Motoscafo, Venedig 1974, © Stefan Moses.

Stefan Moses
DIE GANZE WELT IST EINE BÜHNE!
Porträts und Momentaufnahmen

25. Juli bis 31. Oktober 2021

Öffnungszeiten: Di.–Fr. von 14.00–17.00 Uhr / Sa.+So. von 11.00–17.00 Uhr, Mo. Ruhetag

EINTRITT FREI!

Stefan Moses war einer der bekanntesten deutschen Nachkriegsfotografen – ein Chronist seiner Zeit. In zahlreichen internationalen und innerdeutschen Reportagen vor allem für den „Stern“ hielt er Menschen sowie einschneidende gesellschaftliche und politische Ereignisse des letzten Jahrhunderts in zahlreichen Fotografien fest. Dabei stellte Moses das Konzept des entscheidenden Moments „moment décisive“ in Frage und widmete sich vielmehr dem flüchtigen Moment, dem „moment fugitive“, der erst durch die Sequenz aufeinanderfolgender Bilder deutlich wird.

Moses’ Interesse an den Menschen dokumentieren seine außergewöhnlichen Porträts. Ihre Besonderheit ist, dass sie die Person außerhalb ihres gewohnten Umfelds zeigen, beispielsweise indem Moses sie vor einer grauen Filzwand stehen lässt, ein ungewohntes Element einfügt oder ihr eine spontane Aufgabe stellt. So entstanden großartige Serien berühmter Persönlichkeiten wie „Künstler machen Masken“, „Große Alte im Wald“, „Selbst im Spiegel“, „Deutsche West“ und „Deutsche Ost“, aus denen eine Auswahl in der Ausstellung zu sehen sein wird.

Die Ausstellung wurde in Zusammenarbeit mit Johanna Breede kuratiert.

World Press Photo: door de lens van

Hedendaagse fotografen uit Afrika presenteren hun werk: Door de lens van

Het werk van 16 talentvolle fotografen uit de African Photojournalism Database van World Press Photo vormt de nieuwe expositie die op 24 juni opende in het Tropenmuseum.

De getalenteerde fotografen, afkomstig uit verschillende Afrikaanse landen, laten op hun eigen manier de diversiteit van het continent zien. Aan de hand van uiteenlopende thema’s zoals wederopbouw, verstedelijking, oorlog, geboorte en gendergelijkheid toont de expositie het menselijke en nieuwsgierig makende verhaal van zowel de fotograaf als de gefotografeerde.

error: Content is protected !!