Foam presenteert The Beautiful and the Sinister, een tentoonstelling van een van de meest geprezen Britse fotografen, Bill Brandt (1904-1983). De tentoonstelling toont de relatie tussen het werk van de fotograaf en de kunst van de Europese avant-garde, in het bijzonder het surrealisme. Brandt had een blijvende fascinatie voor het vreemde. Dit kenmerkt zijn werk, van zijn vroegste foto's in de jaren dertig, gemaakt toen hij nog een amateur was, tot zijn portretten en naakten in latere jaren. De tentoonstelling in Foam laat zien hoe het sinistere (in het Duits: 'unheimlich') zich manifesteert in zowel zijn fotojournalistieke werk als zijn artistieke fotografie.
Over het werk
In zijn werk uit de jaren dertig benadrukte Bill Brandt de sociale ongelijkheid in Engeland in die tijd. Met behulp van zijn familiecontacten slaagde hij erin om de extreme contrasten tussen arm en rijk in de Britse samenleving te visualiseren. Het meest innovatief was Brandt echter in zijn fotografische experimenten met naakten. Deze foto’s hebben een grote symbolische betekenis, veelal gerelateerd aan elementen uit de psychoanalyse en het surrealisme. Denk aan sterke lichtcontrasten en ontsnappingssymbolen zoals schilderijen, spiegels en deuren en ramen. Sterk vernieuwend was ook zijn gebruik van een groothoeklens, waarmee hij het naakt een nieuwe vorm en perspectief gaf.